dimecres, 2 de maig del 2018

MATERIAL: Paret d'experimentació



L’acció consisteix en la realització d’una paret científica per experimentar en el sorral del l’EBM Albarés.

Els infants hauran d’anar experimentant, de manera lliure, les diferents possibilitats de raonament mitjançant la manipulació de la sorra juntament amb el material proporcionat, a fi de fer observacions, hipòtesis, comparacions... Per anar construint idees envers la ciència i el món que els envolta.


Perquè una paret d’experimentació?

• En aquesta paret hi ha elements que no són fixes del tot, és a dir, que els infants poden decidir moure. Per tant, cada dia es poden crear noves situacions, noves hipòtesis i noves conclusions d’aquell precís instant.

• Aquesta material didàctic és una forma de treballar amb els sentits, respectant el procés natural de cada infant, respectant els seus ritmes i treballant a partir de la multisensorialitat.

• Els infants poden col·laborar entre ells i explorar situacions quotidianes de la vida real, intercanviant idees, construint de noves, participar en grup per poder construir un model que permeti fer visible i que ajudi a compenre i descobrir la situació i el comportament d’una part del món on viuen.

• Perquè s’han de tenir en compte processos com l’experimentació, la classificació, la mesura i l’ús d’instruments. A més. la repetició de l’acció a l’estona del joc, els permet observar regularitats. Successivament les incorporen afegint noves propostes, anticipacions que intenten comprovar i modificacions amb un objectiu cada cop més clar: aconseguir un moviment, un canvi, un objectiu...

• Treball en vertical: per una banda, el fet de treballar de manera vertical i de peu, a un altre nivell, permet crear noves idees i visions, de tal manera que aporta diferents aprenentatges que si ho fessin asseguts i en horitzontal. Per altra banda, els infants per créixer necessiten reptes i és un repte en aquestes edats primerenques deixar la seguretat del terra i alçar-se, conquerint l’espai vertical, com a senyals que es fan grans, que creixen.

• Ciències: la ciència és quelcom quotidià, ens envolta i és per això que hem d’iniciar als infants des de edats primerenques, per tal d’educar la mirada i el pensament científic.

• Estètica: l’estètica és molt important per a la motivació i l’atracció de l’infant quant a l’activitat plantejada. Així doncs, la instal·lació compta amb unes característiques estructurals i estètiques que proporcionin als nens i nenes la possibilitat d’elaborar una imatge mental potent.

• Interessos i motivació: des de l’antiguitat, els humans han utilitzat la sorra i l’aigua, el seu fluir, observant com afectaven els canvis de nivell, la velocitat, la força, les contencions... Els infants, connectat amb aquest interès innat per descobrir, també es fan preguntes sobre el comportament de la sorra o l’aigua com a matèria. Omplir i buidar galledes, pots, travessar la sorra d’un recipient a l’altre, transportar-la, provar diferents inclinacions o deixar-la córrer... pot produir veritables aprenentatges.


Què observarem?

  • Com experimenten amb els materials.
  • Com s’expressen individualment.
  • Com desenvolupa la seva creativitat.
  • Com es relaciona amb els seus companys.
  • Si hi ha un aprenentatge sobre contingut de ciències.



OBJECTIUS

La finalitat de la paret de l’experimentació és que els infants s’iniciïn en la ciència, en la manera de pensar i treballar el procés científic.


  • Gaudir d’un espai de descoberta on se senti segur i acollit i amb diversitat d’oportunitats per a l’exploració.
  • Possibilitar l’exploració de fenòmens, objectes i materials... i les seves propietats per poder entendre i tenir noves idees sobre el món que els envolta.
  • Introduir als infants a les habilitats científiques: observació, manipulació, comparació, diàleg, col·laboració...
  • Descobrir les possibilitats del mateix cos en l’excitació dels reptes motrius que li ofereix l’espai del pati.
  • Trobar estímuls que motivin l’observació i l’experimentació
  • Compartir amb altres companys jocs i descobertes.
  • Exercitar lliurement les possibilitats motrius
  • Posar en marxa les competències per aprendre entre iguals.




Què treballem?

  • La creativitat.
  • La individualització.
  • La col·laboració.
  • El principi d’activitat.
  • El principi de necessitat: donem resposta a les necessitats de tots els infants, són materials assequibles i manipulables que els infants poden utilitzar de forma autònoma i independent).
  • Principi d’integritat: perquè ha part de treballar l’aspecte cognitiu, també treballem l’emoció, l’activitat motora, afectiva i social).
  • Treballem el criteri de rellevància: els aspectes positius de cada infant.
  • L’element sorpresa: en el moment que trobem un nou material.
  • La transferència (allò que aprenem poder-ho aplicar desprès en altres àmbits de la vida, societat...). 
Autores: Edith Campmajó i Marta Carrasco.













Edith Campmajó i

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada